Rijsel, nieuwe Franse uitvalsbasis van Volotea!

Volotea, de luchtvaartmaatschappij van de Europese regionale hoofdsteden, versterkt haar aanwezigheid op de luchthaven van Rijsel. Deze wordt vanaf april een nieuwe operationele basis binnen het netwerk, hetgeen ook 30 rechtstreekse nieuwe jobs oplevert. In totaal zal Volotea vanuit Rijsel dit jaar op vijftien bestemmingen vliegen. Het vergroot daarmee de toegankelijkheid van de regio’s Nord-Pas-de-Calais en Picardië.

Op maandag 14 februari 2022 maakte Volotea de inplanting bekend van zijn zevende Franse uitvalsbasis op de luchthaven van Rijsel. Deze strategische beslissing is verheugend nieuws voor alle actoren van het platform en kadert in een eerder opgezet, vruchtbaar partnership tussen de Spaanse luchtvaartmaatschappij en de luchthaven van Rijsel.

Volotea heeft al sinds zijn oprichting in 2012 een basis in Rijsel en stelt al 10 jaar zijn vertrouwen in de euroregio, met het oog op een onafgebroken maar beredeneerde ontwikkeling en bouwend aan een uitgebreid en trouw klantenbestand.

De strategie van de maatschappij is duidelijk: onderlinge verbindingen aanbieden tussen de regionale hoofdsteden waar de grote ondernemingen nauwelijks aanwezig zijn. Daarmee heeft ze in tien jaar tijd een coherent netwerk uitgebouwd dat perfect complementair is met het bestaande aanbod en de andere vervoersmodi, met onder meer verbindingen naar Corsica en de grote steden in het zuiden van Frankrijk waarop nu niet of nauwelijks gevlogen wordt (Montpellier, Perpignan).

Sinds 2020 heeft Volotea in Rijsel blijk gegeven van een opmerkelijke weerbaarheid en dynamiek. In volle COVID-crisis, dankzij de uitbouw van nationale lijnen, was de maatschappij in 2021 goed voor bijna één op de vijf passagiers op de luchthaven van Rijsel.

Ook in het jaar van de heropleving toont Volotea zich zeer gretig. De maatschappij versterkt haar programma van regionale lijnen en ondersteunt daarmee de luchthaven van Rijsel in het behoud van een gestructureerd netwerk naar de belangrijke Franse grootsteden.

Met de aankomst van het eerste in Rijsel gebaseerde vliegtuig van Volotea worden ook nieuwe internationale bestemmingen gelanceerd die bij de klanten en passagiers erg in trek zijn. Tegelijk betekent dit een nieuwe, belangrijke stap in een partnerrelatie waarin dialoog en de ambitie om samen een duurzaam kwaliteitsaanbod uit te bouwen primordiaal blijven.

Het volledige programma

Volotea zal vanaf het voorjaar van 2022 vanuit Rijsel 15 bestemmingen aandoen. ​

Voor 10 bestemmingen zijn de boekingen nu al geopend: Ajaccio, Bastia, Figari, Perpignan, Montpellier, Bordeaux, Nantes, Nice, Toulouse, en het nieuwe Cagliari.

• Ajaccio: hervat vanaf 2 april, tot 6 vluchten per week
  • Bastia: hervat vanaf 3 april, tot 5 vluchten per week
  • Bordeaux: hervat vanaf 1 april, met 6 vluchten per week
  • Figari: hervat vanaf 2 april, tot 6 vluchten per week
  • Montpellier: het hele jaar door, tot 4 vluchten per week
  • Nantes: hervat vanaf 1 april, tot 4 vluchten per week
  • Nice: het hele jaar door, tot 4 vluchten per week
  • Perpignan: hervat vanaf 2 april, 2 tot 3 vluchten per week
  • Toulouse: het hele jaar door, tot 6 vluchten per week
  • Cagliari: nieuwe bestemming vanaf 2 juni – exclusief vanuit Rijsel – met 1 vlucht per week

De maatschappij maakt heel binnenkort nog vijf nieuwe bestemmingen bekend.

Duidelijke uitbreiding van de gemiddelde capaciteit

Op het nationale net positioneert Volotea zich onder meer op de lijnen die voordien door Hop werden aangedaan (Nantes , Bordeaux, Toulouse).Dankzij een lagere frequentie maar toestellen van het type Airbus A319/A320, waarvan de gemiddelde capaciteit 56 tot 80% hoger ligt dan bij de vliegtuigen van Hop, zal het programma van Volotea resulterenin een significante toename van het aantal passagiers op elke vlucht.

Lokale jobs invullen

Vanaf april 2022 wordt Rijsel de 7e operationele basis van de maatschappij in Frankrijk. De hoofdstad van Frans-Vlaanderen wordt zo verbonden met een netwerk van 16 andere basissen en ruim 100 bestemmingen in 15 Europese landen.

Bemanning en technische teams zullen in Rijsel gestationeerd worden. Volotea creëert er op die manier 30 lokale jobs en de nieuwe medewerkers zullen prioritair in onze regio gerekruteerd worden. De luchtvaartmaatschappij start heel binnenkort met de lokale aanwervingen.

De toenemende aantrekkingskracht van Rijsel en zijn hinterland

Met zijn netwerk van 15 bestemmingen en bijna 491 000 beschikbare zetels voor 2022, houdt Volotea voor de reizigers een bijkomend aanbod in, waarmee het bijdraagt tot een grotere toegankelijkheid van het arrondissement Rijsel en zijn hinterland.

Door de grote regio’s onderling te verbinden vergemakkelijkt Volotea de verplaatsingen naar onze regio. We krijgen meer reizigers met uiteenlopende plannen: zakelijke contacten, congressen en seminaries, uitwisselingsprogramma’s tussen scholen en cultureel toerisme naar onze steden, musea en grote evenementen …

Met de inplanting van zijn nieuwe basis en de verbinding met het globale netwerk, draagt Volotea bij tot de internationale zichtbaarheid van Rijsel en de hele regio en tot een grotere toegankelijkheid, overal waar Volotea aanwezig is.

Marc-André Gennart, Algemeen Directeur van de Aéroport de Lille SAS, verklaart:

Sinds ik in januari 2020 de leiding van de luchthaven van Rijsel op mij heb genomen, heb ik kunnen deelnemen aan een constructieve en professionele dialoog met Carlos Muñoz, CEO van Volotea, en zijn medewerkers. Ik dank hen van harte voor hun vertrouwen dat zich uit in een nieuwe belangrijke stap, met de oprichting van een basis.
Binnen de teams van de Luchthaven van Rijsel en zijn partners wordt dit nieuws op veel enthousiasme onthaald. We zullen alles in het werk stellen om in Rijsel mee in te staan voor de operationele prestaties en om onze gemeenschappelijke reizigers de beste mogelijke reiservaring te bieden.
Ik verheug me dat deze gezamenlijke inspanningen het vandaag mogelijk maken om bij te dragen tot een duurzame inplanting van Volotea in de regio. Een basis is synoniem voor nieuwe bestemmingen en reisopportuniteiten en — laten we dat niet vergeten— ook voor nieuwe rechtstreekse lokale werkgelegenheid."

Persontact Luchthaven van Rijsel: ​
Edouard AULANIER / +33 (0)6.22.69.77.39
[email protected]

Luchthaven van Rijsel_Persbericht - Rijsel, nieuwe Franse uitvalsbasis van Volotea_14022022.pdf